Mikä on ketogeeninen ruokavalio?

Mikä on ketogeeninen ruokavalio?

Ketogeenisessä ruokavaliossa aineenvaihdunta pitää saada ”ketoosiin”, joka onnistuu vähentämällä hiilihydraattien määrää merkittävästi ruokavaliossa ja korvata hiilyhydraatit suurilta osin rasvalla.

 

Ketogeenisessä ruokavaliossa rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit jaetaan seuraavasti:

-rasvat 70%

-proteiinit 20%

-hiilihydraatit 5-10%

Mikäli liikut paljon voi hiilihydraattien määrää nostaa.

Alkuvaiheessa ketogeenisen ruokavalion tarkoituksena on kuluttaa ensin hiilydraattivarastot loppuun, jolloin keho siirtyy muutamassa päivässä ketoosiin.

Kehon sopeutuminen rasvaan vaihtoehtoisena energiamuotona vie noin 4-6 viikkoa ja ketoaineiden tuotanto on korkea. Keho muuttaa rasvan polttoaineeksi ja energiaksi ketoosissa.

 

Mitä ketoosi on?

 Ihmisen keho muuttaa hiilihydraatit glukoosiksi, jota keho käyttää polttoaineena. Myös osa proteiinista muuttuu glukoosiksi.

Mikäli emme saa tarpeeksi hiilihydraatteja ruokavaliostamme, keholla ei ole glukoosia käytettävänään. Keho aloittaa energian vaihtoehtoisen tuotannon eri lähteestä: maksa alkaa tuottamaan ketoneja kehon rasvasta. Aivot tarvitsevat paljon polttoainetta glukoosista tai ketooneista. Ketonit ovat pieniä energiamolekyylejä, joita keho ja aivot käyttävät.

 

Kehon hiilihydraattivarastot hupenevat noin 12-24 tunnissa. Tämän jälkeen maksa alkaa valmistamaan ketoneja, joiden rakennusaine on rasva. Insuliinitasot pysyvät matalina ja rasvanpoltto kiihtyy. Kehoon varastoitunut rasva palaa tehokkaasti.

 

Tärkeimmät ravintolisät ketogeenisen ruokavalion tueksi:

 

Elektrolyytit:

 

Ketogeeninen ruokavalio on ns. diureettinen ruokavalio, jolloin on tärkeä saada riittävästi elektrolyyttejä ruokavalion aikana.

 

Tässä linkit ketoelektrolyytti tuotteisiin:

 https://www.sinunapteekki.fi/products/puhdas-keto-electrolytes-200-g?_pos=2&_sid=4d0d7824c&_ss=r

 https://www.sinunapteekki.fi/products/puhdistamo-keto-kickstart-elektrolyyttijauhe-24-annosta?_pos=1&_sid=2ee673a35&_ss=r

 

Proteiini ja rasvat:

On tärkeä huolehtia proteiinin ja rasvojen saannista. Pääosa tulee ravinnnosta, mutta tueksi voit ottaa seuraavia tuotteita:

 https://www.sinunapteekki.fi/products/puhdas-keto-collagen-mct-260-g?_pos=4&_sid=4d0d7824c&_ss=r

 https://www.sinunapteekki.fi/products/puhdas-keto-fuel-choco-coconut-750-g?_pos=5&_sid=4d0d7824c&_ss=r

https://www.sinunapteekki.fi/products/puhdas-keto-fuel-blueberry-coconut-250-g?_pos=6&_sid=4d0d7824c&_ss=r

https://www.sinunapteekki.fi/products/puhdas-keto-fuel-choco-coconut-250-g?_pos=7&_sid=4d0d7824c&_ss=r

 

Kuitu:

Ketogeenisessä ruokavaliossa ei syödä esimerkiksi leipää voi kuitujen saanti jäädä pieneksi. Osan kuitutarpeeseen voi ottaa Puhdas+ KetoFiber tuotteesta:

https://www.sinunapteekki.fi/products/puhdas-keto-fiber-kaurakuitu-200-g?_pos=3&_sid=8b6e5fae4&_ss=r

 

Mittaus: 

Ketotestiliuskan avulla selvität nopeasti ja helposti oletko ketoosissa ja kuinka syvä ketoosi on. Tulos on valmis 60 sekunnissa.

https://www.sinunapteekki.fi/products/puhdas-keto-test-ketoositestiliuskat-100-testia?_pos=8&_sid=41f3cbbeb&_ss=r

Edellinen artikkeli 3 tärkeää ravintoainetta liikkumisen tueksi
Seuraava artikkeli Eteeristen öljyjen käyttö ja diffuuseri