translation missing: fi.general.accessibility.skip_to_content
Liikettä niveliin -  Piristy ja vetreydy liikunnasta!

Liikettä niveliin - Piristy ja vetreydy liikunnasta!

Happi ja auringonvalo, luonnossa oleilu itsessään, sekä fyysinen rasitus ovat meille kaikille hyväksi. Luonnossa liikkumisesta on ainakin osalle meistä tullut henkireikä korona-ajan kotoilun vastapainoksi.

Liikkumattomuus on kuitenkin jo vuosia ollut lisääntymään päin, kun tietokoneen, TV:n ja kännykän vetovoima tekee tehtäväänsä - ja kun yhä harvempi meistä tekee liikkuvaa tai ruumiillista työtä. Nyt kotioloissa työskentely ja opiskeleminen lisäävät istumista helposti entisestään.

Nivelten uhkana liikkumattomuus - ja toisaalta liikuntavammat

Liikkumattomuudesta seuraa kehon yksipuolista kuormittumista, mikä voi aiheuttaa särkyä ja kireyttä niska-hartiaseudussa, selässä, lonkissa, polvissa ja nilkoissa.

Kun verenvirtaus liikkumattomuuden johdosta heikentyy, kudosten aineenvaihdunta hidastuu. Liian vähäinen kuormitus voi rappeuttaa nivelrustoja ja haurastuttaa luustoa. Vähäinen lihastyö voi vaikuttaa heikentävästi lihasmassaan, lihasvoimaan ja jänteiden lujuuteen.

Aktiivisilla liikkujilla nivelongelmiin voi olla toisenlaisia syitä: niveliä liikaa rasittava treeni tai vammat. Nivelille riskialttiita lajeja ovat esimerkiksi palloilulajit, laskettelu, lumilautailu ja skeittaus. Myös kuormittavat työasennot voivat olla nivelvammojen syynä.

Nivelet kaipaavat liikettä, mutta sopivasti

Terve nivelrusto uusiutuu koko ajan ja kohtuullinen liikunta säilyttää ja jopa lisää nivelruston terveyttä ja paksuutta. Nivelen liikkumattomuus taas aiheuttaa nivelruston pehmenemistä, mutta kun sitä aletaan uudelleen liikuttaa, sen ominaisuudet palautuvat.

Nivelrikossakin liike on lääkettä. Liikunta on sekä ehkäisy- että hoitokeino. Liikunta parantaa nivelten liikkuvuutta ja vahvistaa niveliä tukevia lihaksia. Se voi myös ajan mittaan helpottaa kipuja. Yleiskunto ja jaksaminen paranevat ja painonhallinta helpottuu. Mielikin on iloisempi.

Nivelterveyttä edistävän liikunnan olisi hyvä sisältää seuraavia elementtejä:

  • Liikkuvuusharjoittelua nivelille ja lihasvenytyksiä
    • esimerkiksi jooga voisi olla tähän sopiva laji
  • Lihasvoimaharjoittelua
    • vaikkapa kuntosalilla
  • Yleiskuntoharjoittelua,
    • sauvakävelyä, pyöräilyä, vesivoimistelua ja -juoksua sekä hiihtoa

Jos nivelongelmia jo on, kannattaa edetä vähitellen kehoaan kuunnellen.

Nivelet tarvitsevat myös rakennusaineita

Kondroitiinisulfaatti on yksi nivelruston tärkeimmistä rakennusaineista, jota keho myös itse valmistaa rustosoluissa.  Glukosamiini puolestaan on nivelnesteen tärkeä osa. Nivelneste voitelee nivelpintoja ja ravitsee nivelrustoa. MSM on solujen toimintaan osallistuva rikkiyhdiste. C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista rustojen normaalia toimintaa varten. Se myös edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Kupari edistää sidekudosten pysymistä normaalina ja niin ikään solujen suojaamista hapettumisstressiltä.

Teveyskaistan kotimainen NivelTeho sisältää kaikkia näitä aktiiviaineita ja niiden lisäksi myös inkivääriuutetta. Se on ollut suomalaisten suosikki jo 15 vuotta ja sillä on tuhansia tyytyväisiä käyttäjiä. NivelTeho sopii mainiosti niin kuntoilijoille, urheilijoille kuin ikääntyvillekin.

Tästä linkistä pääset tutustumaan Terveyskaistan Nivelteho -tuotteisiin: 

https://www.sinunapteekki.fi/nivelteho

Seuraava artikkeli Helpotusta arkeen hoitavien tuoksujen avulla: Aromastick-puikkoa nuuhkimalla nappaat eteeriset öljyjen hyödyt välittömästi